Bloemenroute, townships en schietles

7 oktober 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Maandag 6 oktober was de Mispoesdag: Eerst wilden we een excursie naar Robbeneiland reserveren. Helaas, de hele week al volgeboekt dus dat gaat niet meer lukken deze vakantie. We kunnen de traditie van het bezoeken van een gevangenis tijdens de vakantie dan ook niet voortzetten in Zuid Afrika. . Ook de andere traditie, het bijwonen van een sportwedstrijd paste helaas niet in het programma dit jaar. Zuidafrika speelde afgelopen zaterdag weliswaar een rugbywedstrijd tegen wereldkampioen Nieuwzeeland maar dat was in Johannesburg helaas.

We wilden deze dag de bloemenroutein Namaqualand gaan rijden. In het voorjaar zouden er hele weilanden in bloei staan met prachtige wilde bloemen. Dat klopt wel, maar het seizoen is nu eigenlijk voorbij. We hebben dus vooral uitgebloeide en verwelkte bloemen gezien. Schitterende weilanden met gras, riet en uitgebloeide paardebloemen; dat was precies waarvoor we naar Zuid Afrika waren gegaan. We hadden dit nog nooit eerder gezien;-).

De volgende morgen werden we met een busje opgehaald en naar een township gebracht. De townships zijn nog een voortvloeisel van het Apartheidsregime, toen de zwarten uit de grote steden verjaagd werden om in de townships te gaan wonen. Behoorlijk indrukwekkend om te zien in wat voor erbarmelijke omstandigheden mensen kunnen leven. 20 weeskinderen in een creche onder begeleiding van 2 volwassenen in een ruimte van 20m2, 16 gezinnen bij elkaar in 1 huis of gebruik moeten maken van een openbaar toilet op straat. Toch zijn er ook rijke townshipbewoners die in een grote vrijstaande woning wonen en best welvarend zijn. Deze huizen staan naast de krotten, waar de armeren nu nog in wonen. Gelukkig krijgen zij van de overheid gratis een nieuwe fatsoenlijke woning met een woonkamer, keuken, badkamer en 2 slaapkamers. Het lijkt een soort vinex wijk. Zodra de nieuwe huizen klaar zijn, worden de krotten afgebroken, zodat daar ook nieuwe woningen kunnen worden gebouwd.

Nu we niet naar Robbeneiland konden, besloten we om iets typisch Zuid Afrikaans te gaan doen: we hebben schietles genomen. Mark had voor het Save the Rhino prgramma gekozen, terwijl Bente voor de vrouwelijke optie "Femme Fatale" ging. Na een korte instructie mochten we de baan op en mochten we met verschillende wapens gaan schieten op ons doelwit. Voor Bente was dit een maffiabaas en voor Mark een neushoornstroper. Mark schoot met een Glock en een AK47 Rifle en Bente met een knalroze revolver, een net zo roze gekleurde 9 mm Glock en met een .22 Assault rifle. Beide vijanden hebben het niet overleefd. We hebben ze compleet aan flarden geschoten.

Op onze laatste dag in Zuid Afrika zijn we naar Camp's Bay en naar het centrum van Kaapstad gegaan. We hebben nog een paar kleine souvenirs gekocht en zijn vervolgens naar het vliegveld gereden om de auto in te leveren. In verband met het 95 jarig bestaanvan KLM, kregen alle passagiers een pakje stroopwafels mee. Waarschijnlijk zijn deze stroopwafels ook al 95 jaar oud, want ze zijn vrij droog en taai. Niet echt goede reclame voor de Nederlandse stroopwafelindustrie. We zijn vanmorgen om 10.30 uur hier op Schiphol geland en wachten nu op het vliegtuig dat ons rond 17.00 uur naar Düsseldorf gaat brengen. Daar staat onze auto weer op ons te wachten.

En zo komt er een einde aan onze fantastische reis door Zuid Afrika, Swaziland en Lesotho. We willen iedereen heel erg bedanken vor de leuke reacties en tips die we van jullie hebben gekregen. Dit maakte de reis extra leuk voor ons. We hopen dat jullie het ook leuk hebben gevonden om ons te volgen en we hopen jullie allemaal snel weer te zien.

Groetjes van Mark en Bente

1. Cora:
    9 oktober 2014
    Wij hadden een veel knappere medicijnman...oude man met een tooi om zijn hoofd, ging ook nog wapperen met een of ander harig ding....het lijkt wel groot toneelspel haha.
  2. Bianca:
    9 oktober 2014
    Welkom thuis! We zijn natuurlijk benieuwd naar de rest van de foto's. X