Oudtshoorn

29 september 2014 - Oudtshoorn, Zuid-Afrika

Rond 14.00 uur verlieten we het olifantenpark om nog een afstand te gaan rijden die vergelijkbaar is met de afstand van Maastricht naar Groningen. Het is hier in het Zuiden een stuk kouder dan in het Noorden, ongeveer 14 °C met behoorlijk harde regen. In het donker kwamen we in de schitterende Guesthouse Mooiplaas in Oudtshoorn aan. Oudtshoorn is bekend om de struisvogels, dus er werd ons meteen aangeboden om hier te dineren en te genieten van een echte Struisvogelbiefstuk.

Dit is echt 1 van de beste accomodaties waarin we ooit hebben verbleven. Hele ruime kamer met enorme badkamer met bad, regendouche en 2 wastafels, apart toilet (dus niet in de badkamer). Overal bevinden zich verse bloemen (zelfs in de wc pot) en we kregen bij aankomst meteen een welkomstdrankje. Later ook nog soort port en koekjes. Supervriendelijk en enthousiast personeel. Dit is verder de enige keer tot nu toe dat we ander broodbeleg dan boter en jam bij het ontbijt kregen.

De volgende dag zijn we na het ontbijt naar de Cango Caves gegaan. 1 miljoen jaar oude druipsteengrotten met stalacmieten en stalactieten, waar vroeger de bosjesmannen in leefden. Interessant om te zien. Het was ook excursiedag voor de scholen, want diverse groepen schoolkinderen volgden dezelfde rondleiding als wij.

Vervolgens naar de Cango Wildlife ranch gegaan. Dit is een opvangcentrum voor Cheeta's, waarbij ook een soort dierentuin is gevestigd met o.a. luipaarden, witte leeuwen, sneeuwtijgers en stokstaartjes. Na de rondleiding mocht Bente de cheeta's aaien. Verder kun je hier met krokodillen zwemmen, maar er zat erg weinig actie in de crocs en bovendien was het erg koud. We hebben dus besloten om deze actie te skippen en straks in Gansbaai met haaien te gaan zwemmen. Dat is in de zee dus ook net iets spectaculairder dan in een bassin in een zoo.

's Avonds aten we bij Jamima's, een restaurant dat tot de top 10 van Zuid Afrika behoort. De bediening was super en het eten was erg lekker, maar de vraag is of Michelin er ook een ster voor over zou hebben.

Ook hebben we nog een Struisvogelfarm vlakbij Oudtshoorn bezocht. Het was echt bedoeld voor verkoop, dus geen opvangcentrum of iets dergelijks. We mochten kleine pasgeboren struisvogels vasthouden en aaien, volwassen struisvogels voeren, op eieren staan (alleen toegestaan als je minder dan 120 kg weegt, dus het was een soort weegschaal) en op een struisvogel zitten.

Bij de Struisvogelrace had de struisvogel genaamd Volkswagen gewonnen van zijn tegenstanders Mercedes Benz en Ferrari. Als je minder dan 75 kg weegt, mag je een struisvogel berijden. "Helaas" voor Bente ging dat vandaag niet door.... Op zich worden de dieren er goed behandeld, maar de Partij voor de Dieren zou waarschijnlijk wel in opstand komen tegen dit soort toeristische attracties als dat in Nederland zou plaatsvinden..

1. Laura:
    1 oktober 2014
    Beste groep Hendericks, prachtige foto's hoor!! Ik hoop ook dat jullie de haaien overleven, want die schijnen wel van scampi's te houden ;)
    Veel plezier nog!!!