Jaws V

5 oktober 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Erg vroeg op voor de zondagmorgen: de wekker ging om 4.15 uur. Om 5.15 uur werden we namelijk opgehaald voor de Great white Shark cage diving. Echt super! Samen met kapitein Brian McFarlane, die ook documentaires maakt voor National Geografic en zijn crew gingen we met een boot de zee op op zoek naar de grote witte haai. Deze haai lust graag zeehondjes, pinguïns en zeemeeuwen maar kan zich ook vergissen en dan per ongeluk een mens opeten. De Great white Shark komt in grote aantallen voor in een gebied tussen twee eilandjes waar zich zeehondjes en pinguïns bevinden. Dit gebied noemen ze hier Shark Alley.

We lokten de haaien met een mengsel, genaamd chum, dat een geur verspreidt waar de haaien op af zouden komen. Blijkbaar hebben die haaien na zoveel jaren nog steeds niet door dat er geen voedsel te verkrijgen is want ze komen toch even kijken. Vanaf de boot konden we deze enorme beesten al aanschouwen. 'Happy'- de materiaalman lokte de haaien naar de kooi met 'Gladys'- de rubberen nep zeehond en met een stuk tonijn aan een lijn. Gladys' zusje was de dag ervoor gesneuveld tijdens de vorige boottocht. Het is niet toegestaan om de haaien te voeren dus lokken ze de haaien met geur en rubberen nepzeehondjes. Het aanbod om een gratis dvd te krijgen als Bente een rondje om de boot zou zwemmen hebben we na goed onderling overleg besloten om af te slaan.

Daarna kregen we een wetsuit aan, een duikbril op en lood om ons heen (maar geen zuurstofflessen zoals bij een duikuitrusting!) en mochten we met acht personen tegelijk de kooi in. De kooi was aan de boot bevestigd en lag in het water, wat ongeveer 10-15°C was. Hiermee hebben we meteen onze Ice Bucket Challenge afgetikt.

Bij de instructie "Down" moesten we even diep ademhalen en dan naar beneden duiken. We zagen de haaien dan recht op ons afkomen of voor onze neus voorbij zwemmen. Het allermooiste was natuurlijk als we de haai echt zijn tanden ergens in zagen zetten. Echt geweldig! We mochten zelfs nog een 2e keer de kooi in dus daar hebben we uiteraard gebruik van gemaakt. Onze nieuwe onderwatercamera heeft zijn werk goed gedaan :-). Op de terugweg voeren we langs een enorme groep zeehondjes die om ons heen aan het spelen, springen en zwemmen waren. Rond 13.30 uur werden we teruggebracht naar de Guesthouse maar niet voordat we nog even zijn gestopt om een paar walvissen te spotten die uit het water sprongen

's Avonds aten we bij Gold restaurant. Hier kregen we allerlei gerechten uit het hele Afrikanse continent geserveerd. Verder werkten er niet allen Zuid Afrikaanse mensen maar ook uit diverse andere Afrikaanse landen. Ook entertainment was bij de prijs inbegrepen. Ze dansten, maakten muziek voor ons en beschilderden Bente's gezicht. En we mochten ook mee dansen. Dus Bente probeerde Afrikaans te dansen en Mark heeft alles als professionele fotograaf en videograaf vastgelegd op de camera.

1. Nouda en Peter:
    6 oktober 2014
    Wat een aparte ervaringen.
    Dit is weer een geweldige reis.

Groeten

papa en mama
  2. Angelique:
    6 oktober 2014
    Wow. Dit staat nog op ons lijstje (onderaan welliswaar want ik vind het eng) maar toch. Geweldig
  3. Barbara:
    6 oktober 2014
    Flauw hoor Bente, niet een rondje om de boot! Had je meteen een wereld record zwemmen in de pocket!