Hermanus en Stellenbosch

2 oktober 2014 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Op naar de volgende bestemming: Hermanus. Weer 400 km rijden tot we bij het walvisdorp aankomen, zodat we ons kunnen voorbereiden op de Kajak tour. Gelukkig zijn wij beiden ervaren kajakkers:wij draaien alleen rondjes, dus dat wordt fun. Opnieuw in een prima Guest House, waar we zelfs de wedstrijd Ajax-Apoel Nicosia live op tv konden zien...volgens Bente was het een onterechte penalty trouwens.

De volgende morgen sprongen we in onze 2-manskajak en gingen we op zoek naar walvissen. Na een uur peddelen tegen de wind en golven van de oceaan in maar in de volle zon, zagen we dan eindelijk een moederwalvis met kalf op ongeveer 70 meter afstand van ons vandaan. Later zagen we nog de vin van een andere walvis boven het water uitsteken. En tenslotte zijn we nog vrij dicht langs 2 jonge mannetjes zeehonden gevaren met onze kanariegele kajaks. Het is ongelooflijk maar waar: we hebben niet alleen maar cirkeltjes gekajakt en we zijn ook niet gezonken of omgeslagen. Dit kwam door de uitstekende instructies van Mark: links, rechts, links, rechts, 2x links, rechts, links, etc. Uiteindelijk hebben we de zilveren medaille behaald, want we waren als 2e terug aan wal.

Na de kajaktocht mochten we nog even douchen in de Guest House en gingen we via Fernkloof en Betty's Bay naar Stellenbosch. Vanaf Fernkloof heb je een prachtig uitzicht over de oceaan en Hermanus. Ook Cape Town kun je al zien liggen. We struikelden bijna over drie hardwerkende mestkevers, waarnaar we al die tijd hadden gezocht in Addo Elephants Park. Oké, die hebben we nu ook op foto kunnen zetten.

Vervolgens door naar Betty's Bay. Dit had beter Bente 's Bay kunnen heten, want hier leeft een kolonie Zuid Afrikaanse pinguïns. Superleuk natuurlijk. Voor 10 Rand (ongeveer € 0,70) kun je de hele middag foto's en films maken alsof je een documentaire maakt voor National Geografic. De pinguins poseerden en struikelden weer prima voor de cameras zoals gebruikelijk. Via de adembenemende Whalecoast route zijn we later in de middag in Stellenbosch aangekomen. De regio hier is bekend om de wijn.

Zo, sharkdiving gereserveerd voor aanstaande zondag. Daarna werden we met een busje opgehaald en naar Bike 'n Wines gebracht. Vandaaruit gingen we met een mountainbike de wijngaarden in. Net als met de kajak zijn wij ook zeer bedreven in het mountainbiken. We fietsen gemiddeld 1x per 3 jaar op asfaltwegen nadat we onze banden weer opgepompt hebben, dus we kunnen met gemak door de bergen en over het losse zand fietsen. En zeker als we dan ook nog genoeg wijn hebben gedronken!

Dus daar gingen Bauke Mollema en Leontien van Moorsel op weg. Nadat we 10 wijntjes hadden geproefd en hadden genoten van de lunch, sloten we nog af met 3 verschillende Brandy's. We hebben 3 wijnhuizen bezocht: Lovina, Vredenheim en Van Ryn. Er zaten zeker wel lekkere wijntjes tussen, maar we hebben nog niets gekocht om mee naar huis te nemen.

1. Cora:
    3 oktober 2014
    Hey Bente en. Mark,
    Spannend hoor, die walvissen vanuit je kano...wij hebben vinnen en ruggen gespot vanuit De Kelder ( voor Hermanus).
    Nu al weer veel gezien in Kaapstad! Geweldige uitzichten vanaf de Tafelberg, interessante wandeltour door Township, de blauwe route hop on hop off, waterfront, botanische tuin, oude centrum en wijn velden. Allemaal fantastisch! Jullie ook alvast veel plezier in Kaapstad!